SM-guld i Thunderclap för podcasts

Den 25 juni uppmanade programledarna Anna Arvidsson och Johan Ydring sina nätverk att göra en post om släppet av podcasten Crazy Creative under samma timme, en så kallad “Thunderclap”. Experimentet hade två syften. Dels att få en helt okänd podcast så många lyssningar som möjligt och dels att se hur länge en podcast lever när man släpper alla avsnitt på samma gång istället för ett i veckan.

Målet var att hamna på topp 100 av mest lyssnade, som på ett sätt vara ett önsketänkande då poddens gäster – förvisso är superhjältar i medie- och reklambranschen – främst talar till  en specifik målgrupp.

Resultatet golvade oss. Tack vare alla fantastiska gäster och vänner som ville vara med och sprida lanseringen så hamnade den okända podden Crazy Creative på plats 30 av alla poddar i Sverige under en vecka dessutom låg den under två veckor på plats nummer 1 i kategorin marknadsföring.

Några röster från gästerna i säsong 1

“Den dryga timmen jag samtalade med Anna och Johan var så terapeutisk och inspirerande att den helt ärligt har blivit grunden för alla mina planer för detta och kommande år. Dessutom har jag har fått ett enormt gensvar från lyssnare och som den bekräftelsesökande uppmärksamhetshora jag är så kan jag inte annat än tacka Crazy Creatives för egoboosten”.
Zeke Tastas Creative Director & Managing Partner, River

”Att prata med Anna och Johan var som en förlängning av min terapi: Ett steg fram, två steg bak. Jag har nu bokat nya tider inför hösten.”
Behrang Behdjou Politisk rådgivare till Socialdemokraterna, författare och journalist

”Att få möjligheten att medverka i Crazy Creatives podden är något man inte kan låta bli att vara oerhört stolt över. Men framförallt var det en jävligt obehaglig upplevelse, Anna och Johan bjuder på vin, avslappnat och öppen atmosfär, det blir inget annat än en miljö där man är sig själv, glömmer bort micken och bjuder på saker man inte ens vågar erkänna för sig själv, så gör oss alla deltagare en tjänst, lyssna enbart i smyg och försök sedan förtränga allt du hört!”
Benjamin Holmfred VD